مقالات

ویژگی بهترین کمربند بدنسازی و پاورلیفتینگ چیست؟

کمربند بدنسازی یکی از مهم ترین ملزومات بسیار کاربردی رشته ورزشی بدنسازی و پرورش اندام به شمار می آید.

چرا که این وسیله ایمنی شما را به هنگام تمرین به خصوص هنگام وزنه زدن های سنگین تضمین میکند.

 

کمربند بدنسازی چیست؟

کمربند بدنسازی یکی از تجهیزات مورد استفاده ورزشکاران رشته های قدرتی از جمله بدنسازی، وزنه برداری و پاورلیفتینگ می باشد.

کمربند بدن سازی چرم که با نام های کمربند پاورلیفتینگ یا کمربند پارالل نیز شناخته می شود، وسیله ای است که به کمک آن ستون فقرات فرد در برابر آسیبهای ورزشی محافظت میشود. همچنین استفاده از کمربند ورزشی سبب بهبود عملکرد فرد در تمرینات بدنسازی نیز میشود.

کاربرد کمربند بدنسازی چیست؟

بیشتر افراد فکر می کنند کمربند چرم بدنسازی (Bodybuilding belt) از کمر پشتیبانی می کند و از آسیب دیدگی احتمالی کمر جلوگیری میکند. این تصور کاملاً درست است؛ اما تنها وظیفه این کمربند ورزشی محافظت از کمر نیست.

این نوع کمربند با فشار و نیرویی که به شکم و قفسه سینه وارد میکند موجب میشود، ورزشکار نفس خود را برای بلند کردن یک وزنه نگه دارد و هنگام بلند کردن وزنه به آرامی بازدم را انجام میدهد.

پس میتوان گفت کمربند بدنسازی برای تمرینی حرفه ای و تضمین ایمنی یک ورزشکار به خصوص در ورزش هایی چون بدنسازی، پاور لیفتینگ، وزنه برداری، کراس فیت و … یک نیاز قلمداد میشود.

انواع کمربند بدنسازی

به طور کلی کمربندهای بدنسازی در دو دسته تمرینی (پاورلیفتینگ) و مسابقه ای (قدرتی) قرار داده می شوند. کمربند های تمرینی از محافظت بالاتری از قسمت کمر و ستون فقرات در برابر آسیب ها دارند و کمربندهای مسابقه ای نسبتا از محافظت کمتری برخوردارند که نوع حرکت تمرینی در انتخاب یک کمربند بدنسازی مناسب بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

کمربند پاورلیفتینگ (تمرینی)

کمربند پاورلیفتینگ و بدنسازی در انواع مختلف و با طراحی های متفاوت معمولا در سه سایز S (92 CM) ، M (102 CM) و سایز L (112 CM) ساخته و تولید می شوند که هدف از استفاده آنها محافظت از کمر و ستون فقرات در برابر آسیب های احتمالی و تحریک بیشتر بدن برای عضله سازی است.

این نوع کمربند ورزشی در بین ورزشکاران المپیکی از محبوبیت زیادی برخوردار است زیرا در قسمت جلوی کمربند دارای پهنای کمتری است و در هنگام اجرای تمرین موجب تداخل در هنگام اجرای حرکت نمی شود.

کمربند تمرینی (پاورلیفتینگ) بایستی به طور صحیح بسته شود تا بروز آسیب جلوگیری کند

بدین صورت که لبه پائینی کمربند در دو سمت بدن بر روی برجسنگی لگن قرار گیرد و قسمت جلویی کمربند در موازت با برجستگی های لگن بسته شود.

کمربند پاور بایستی گودی کمر ورزشکار را کاملا پوشش دهد و با قسمت باسن در تماس نباشد.

به این نکته توجه داشته باشید که تکنیک اجرای حرکت بایستی به شکل صحیح آن انجام شود زیرا اگر تکنیک اشتباهی را بکار ببرید حتی با بهره گیری از کمربند احتمال آسیب دیدگی وجود خواهد داشت.

کمربند مسابقه ای بدنسازی (قدرتی)

کمربندهای مسابقه ای در اندازه های مختلف و با طراحی های متفاوتی تولید می شوند.

این کمربندها معمولا دارای ۷ الی ۸ سانتی متر پهنا در طول کمربند هستند و مناسب برای انجام تمرینات معمولی می باشند به دلیل پهنای عریضی که دارند گزینه مناسبی برای حمایت از دور شکم و کمر در هنگام انجام تمرینات بدنسازی می باشند.

چنانچه تمرینات وزنه برداری و پاورلیفتینگ در برنامه تمرینی خود قرار داده اید استفاده از کمربندهای تمرینی (پاورلیفتیگ) گزینه مناسب تری خواهد بود.

کمربند بدنسازی بالشتک دار چرم

این نوع کمربند ورزشی مناسب ورزشکارانی است که مشکل گودی کمر دارند و میخواهند گودی کمر خود را هنگام تمرینات بدنسازی پر کنند از این نوع کمربند طبی استفاده میی کنند

در آریافیت میتوانید این نوع کمربند چرم بدنسازی را تهیه نمایید

کمربند بدنسازی چرم

 

فواید کمربند بدنسازی

از فواید کمربند بدنسازی می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

  • کم کردن فشار وارده بر روی کمر
  • از افزایش فشار خون در عضلات کمر جلوگیری می کند.
  • به دلیل فشاری که به عضلات شکم وارد می کند از استرس حین تمرین جلوگیری می کند.
  • محافظت از ستون فقرات در حین تمرین
  • جلوگیری از حرکت بدن به سمت عقب
  • کمک به استفاده از عضلات پا به جای عضلات کمر
  • کمک به زدن وزنه های سنگین تر

موارد استفاده از کمربند بدنسازی

اگر از کمربندهای ورزشی به درستی استفاده کنیم، میتوانیم عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشیم. همچنین میتوانیم حرفه ای تر تمرین کنیم و از آسیب های احتمالی در امان باشیم.

کمربند وزنه برداری در حرکات چند مفصله مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین در حرکاتی که عضلات پشت و کمر درگیر و تحت فشار قرار میگیرند، استفاده میشود. برای مثال در حرکاتی مانند اسکوات، ددلیفت، زیربغل و حرکات پشت.

نکته حائز اهمیت این است که از کمربند بدنساری به هنگام تمیرین های سبک و وزنه هایی که شما به راحتی آن ها را جابجا میکنید استفاده نکنید. چرا که با بستن آن فقط نفس خود را تنگ مکنید و برای شما اثر بخش نخواهد بود. برای مثال در حرکت پرس سینه یا دوچرخه ثابت نیازی به استفاده از آن نیست.

عوارض عدم استفاده از کمربند بدنسازی حین تمرین

ورزشکارانی که از کمربند استفاده نمیکنند، مشکلات متفاوتی را برای خود به وجود میآورند ازجمله:

  • فتق دیسک
  • نازک شدن دیسک
  • گرفتگی عضلات
  • پارگی عضلات در قسمت پشت
  • کمردردهای مزمن

روش استفاده از کمربند بدنسازی

ابتدا چک کنید که کمربند ورزشیی در محل درستی قرار بگیرد. بخش جلویی کمربند باید ناف شکمتان را بپوشان و بخش پایینی آن هم باید در قسمت بالای استخوان باسنتان باشد. نفس عمیق بکشید. کمربند باید سفت و محکم باشد اما اجازه نفس کشیدن به شما را نیز بدهد.

توجه: زمان اجرای ددلیفت، کمربند را مقداری بالاتر ببرید.

کدام حرکات نیاز به کمربند دارد؟

در بدنسازی تمرینات زیادی وجود دارد که آنها نیاز به استفاده از کمربند دارند.

در ادامه مختصر به توضیح دو حرکت سنگین اسکوات و ددلیفت میپردازیم:

اسکوات

ورزش اسکوات یکی از مهمترین تمرینات بدنسازی است که برای بسیاری از عضلات بدن مخصوصا عضلات پا بسیار مفید است. اما لازم است بدانید که انجام غیر اصولی و نادرست ان آسیبهای متفاوتی را به بدن و مخصوصاعضلات کمر وارد میکند. بنابراین باید در ابتدا با روش صحیح زدن این حرکت آشنا شوید و سپس با استفاده از کمربند بدنسازی فشار را از روی کمر و ستون فقراتتان کاهش دهید.

ددلیفت

تمرین ددلیفت یکی از سختترین حرکات بدنسازی است به طوریکه انجام نادرست آن باعث آسیبهای بسیاری به کمر، ستون فقرات و عضلات پا میشود. یکی از عوامل پیشگیری از آسیب دیدگی اجرای درست حرکت ددلیفت و استفاده از کمربند مناسب است.

چه زمانی نباید از کمربند بدنسازی استفاده کرد؟

تنها زمانی که در حین تمرین حرکاتی انجام می دهید که به ستون فقرات فشار وارد نمی کنند می توانید از کمربند استفاده نکنید.

برای مثال حین انجام حرکاتی مانند زیر بغل سیمکش و یا حرکاتی که با دستگاه انجام می شوند مانند پشت پا ماشین نیازی به استفاده از کمربند نیست.

اگر دچاری بیماری خاصی هستید برای مدت زمان زیادی از کمربند استفاده نکنید.

استفاده طولانی مدت از کمربند بدنسازی برای افرادی که دارای بیماری هایی مانند فشار خون هستند خطرناک است.

نکات مهم هنگام خرید کمربند بدنسازی

اندازه مناسب

اولین نکته در خصوص خرید کمربند بدنسازی توجه به اندازه مناسب آن با سایز دور کمر شما بدنسازان عزیز است.

برای این منظور یادتان باشد اندازه کمربند شما نباید بگونه ای باشد که کوچکتر و یا بزرگتر از سایز مورد استفاده تان باشد.

عرض کمربند بدنسازی

عرض این کمربندها در عملکرد آن تأثیر زیادی دارد. معمولاً عرض یک کمربند بدنسازی خوب باید بین 7 الی 10 سانتی متر باشد.

اگر کمربند باریکتر از این اندازه باشد کارکردهای اصلی یک کمربند ورزشی را به خوبی انجام نمیدهد و اگر پهن تر از این اندازه باشد، ممکن است، دندهها و قفسه سینه شما را بپوشاند و مانع انجام صحیح حرکات بدنسازی شود.

جنس کمربند

نکته بعدی در انتخاب کمربند بدنسازی و کمربند پاورلیفتینگ توجه به جنس محصول است.

جنس کمربند شما می تواند از چرم، جیر، نایلون، پارچه، فوم و … باشد که در این میان کمربند پاورلیفتینگ چرم از کیفیت و طول عمر بیشتری برخوردار هستند.

فراموش نکنید که جنس کمربند شما از هر نوعی که باشد بایستی ضد حساسیت بوده و تا حدی در جذب رطوبت و تعرقات جسمانی تان نیز موفق باشد.

وزن محصول

با توجه به اهمیت وزن نهایی در طول انجام تمرینان بدنسازی، بهتر است شما ورزشکاران عزیز حتما در این خصوص نیم نگاهی به وزن کمربند بدنسازی خود نیز بی اندازید.

سعی کنید به سراغ خرید کمربندهایی بروید که ضمن برخورداری از فاکتورهای مناسب بهره وری از خود با وزن کمتری طراحی و تولید شده اند.

البته فراموش نکنید که کمربندهای خیلی سبک نیز از استانداردهای لازم برای استفاده در زمینه انجام حرکت های سنگین قدرتی مناسب نیستند.

نحوه بسته شدن

مورد بعدی در انتخاب و خرید کمربند بدنسازی توجه به نحوه بسته شدن این محصول ورزشی می باشد.

برای این منظور باید بدانید که اصولا این نوع از کمربندهای ورزشی به سه طریق: اهرمی، سگک دار و همچنین چسبی بسته می شوند.

طریقه استفاده هر کدام از موارد فوق با یکدیگر متفاوت است. همچنین بد نیست بدانید که اصولا از کمربندهای چسبی برای انجام حرکات های معمولی و یا نهایتا نیمه سنگین استفاده می شود؛ زیرا از استحکام و قدرت تحمل بالایی این مدل از کمربندها برخوردار نیستند.

قیمت کمربند بدنسازی

تمامی موارد گفته شده در این مطلب از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار بر روی قیمت کمربند بدنسازی می باشد.

در فروشگاه ورزشی آریافیت میتوانید بهترین کمربند های بدنسازی و پاور را با قیمت ارزان تهیه نمایید

با این حال اما نهایتا این شما هستید که باید با توجه به بودجه و همچنین وضعیت انجام حرکات بدنسازی خود (سبک – نیمه سنگین – سنگین) به انتخاب یک کمربند مناسب برای خود بپردازید.